چگونه توجه حضّار را به سخنرانی جلب کنیم؟ توجه مخاطبان

همدلی

چگونه توجه حضّار را به سخنرانی جلب کنیم؟
حدود دو سال پیش مرداد ماه ، در یک سخنرانی ، به عنوان مخاطب شرکت کردم که موضوع سخنرانی موفقیت بود حدود ساعت 13 بعداز ظهر در محلی که از قبل به ما اطلاع داده بودند حاظر شدم شرکت کننده های زیادی در آنجا حضور داشتند بعد از استقرار ما منتظر سخنران بودیم که حدود 45 دقیقه منتظر ماندیم تا سخنران در محل حضور پیدا کرد و در جایگاه  روی سن قرار گرفتند و ضمن عذر خواهی به خاطر دیر رسیدن بیان کردند که متاسفانه به خاطر ترافیک نتوانستم راس ساعت حضور برسم و بعد اعلام داشتند که قرار بود سخنرانی دو ساعت ، یعنی از ساعت 13 الی 15 باشد اما سعی می کنم یک ساعت و پانزده دقیقه ، موضوع را جمع بندی و تمام کنم ، بعد شروع به سخنرانی کردند و موضوعات را سر سری توضیح می دادند و تقریباً اسلاید ها را رو خوانی می کردند و به خاطر اینکه سخنرانی را زودتر تمام کند نصفی از اسلاید ها را بدون اینکه راجع به آن ، توضیح بدهند حذف می کردند و می گفتند عذر خواهی می کنم به خاطر محدودیت وقت نمی توانم این را توضیح دهم در اینجا بود که حضار سر درگم  و به صحبت های او بی تفاوت شدند  ، از طرفی با توجه به زمان نهار همگی از نگاهایشان پیدا بود که گرسنگی آن ها را کلافه کرده بود و از طرفی دیگر دستگاه های خنک کننده آنجا ، به علت گرمای زیاد ، جوابگو نبود و گرسنگی و گرما در حال غلبه بر من بود ، از طرفی صحبت های سر سری سخنران من را کلافه کرده بود و جالب این بود که مخاطب های دیگر هم به صحبت کردن با بغل دستی هایشان مشغول شده بودند و از صحبت های شان پیدا بود که آنان نیز کلافه شده بودند و در این هنگام مخاطبان  ، از سر جایشان بلند می شدند و محل سخنرانی را ترک می کردند و آنقدر آنجا به من سخت می گذشت که در ذهن گفتم ، موضوع سخنرانی موفقیت است اما الان دارم تلف می شوم پس موفقیت یعنی اینکه از اینجا خودم را نجات بدهم و من نیز سالن سخنرانی را ترک کردم .
شاید شما هم در چنین سخنرانی هایی شرکت داشته اید
هدف از نوشتن این مقاله و بیان این داستانی که برایم اتفاق افتاده بود
با توجه به اینکه به عنوان مخاطب در سخنرانی حضور پیدا کرده بودم  و در بین بقیه حضار بودم به نگاه ها ، همهمه ها و عدم توجه حضار دقت داشتم و این موجب شد چند نکته که  توجه حضّار را از بین برده بود بیان کنم
چرا که همه چیز در یک سخنرانی موفقیت آمیز ، توجه مخاطبان می باشد ، اگر سخنران نتواند توجه مخاطبان را به سخنرانی جلب کند قطعاً سخنرانی او ، با شکست مواجه شده و در سخنرانی فقط توانسته خود و دیگران را خسته کند .
در ذیل به چند مورد که باعث می شود سخنران نتواند توجه حضّار را جلب کند اشاره می کنم
         ========================================================================
چگونه توجه حضّار را به سخنرانی جلب کنیم؟

عواملی که باعث عدم توجه حضار می شود

1- گرم بودن و یا سرد بودن محل سخنرانی
سخنران چند روز قبل از ایراد سخنرانی باید ، در محل سخنرانی حاضر شود و از سیستم های تهویه ، خنک کننده و یا گرمایشی آنجا اطلاع پیدا کند چرا که اگر سیستم های آن محل درست نباشد نباید ، در آنجا سخنرانی برگزار شود بلکه باید جایی دیگر را مد نظر قرار دهد ، به این دلیل که اگر مخاطبان احساس سرما و یا گرما کنند قطعاً باید به فکر گرما و یا سرما باشند و این یعنی ، عدم توجه مخاطب به سخنران و موضوع سخنرانی .
2- سر موقع حاظر نشدن سخنران در محل سخنرانی
این می تواند یکی از نازیباترین کارهای هر سخنرانی باشد ، چرا که سخنران باید سر وقت در محل سخنرانی حاضر شود ، سخنران از قبل باید ترافیک ، و یا هر دلیلی که باعث می شود او دیر در محل سخنرانی حاضر شود را شناسایی کند و تمهیدات لازم را داشته باشد ، چرا که دیر حاظر شدن در محل سخنرانی چند مشکل می تواند ایجاد کند
اول اینکه اگر مخاطب در محل سخنرانی و یا سمینار دیر حاضر شود در واقع او یک نفر است و اگر ضرری متحمل شود متحمل خود آن فرد خواهد شد
اما اگر سخنران در محل سخنرانی دیر حاضر شود هر چند مخاطب در آنجا حضور داشته باشد چه 5 نفر چه 50 هزار نفر ، در واقع ضرر متحمل 5 نفر یا 50 هزار نفر شده
و این می تواند اخلاق سخنران را زیر سوال ببرد چرا که یک سخنران ، به عنوان یک لیدر می باشد اگر خود او به وفای به عهد ، به هر دلیلی بی تفاوت باشد قطعاً مخاطبان دیگر به صحبت های او توجه نمی کنند
3- توجه نکردن به مخاطبان ایا الان زمان صرف غذایی آن ها است یا نه
شاید سخنرانی مبتدی بیان کند چه ارتباطی دارد که بدانم مخاطبان گرسنه هستند و یا غذا میل کرده اند
سوال فوق می تواند سوال یک سخنران مبتدی باشد چرا که اگر زمان برگزاری سمینار و یا سخنرانی زمانی باشد که مخاطبان باید غذا میل کنند ، آن ها فکر و ذهنشان پیش غذا و گرسنگی می باشد چرا که اگر گرسنگی بر آنان غلبه کند نمی توانند به سخنان سخنران توجه کنند
و یا اینکه اگر مخاطبان تازه غذا میل کرده اند و یا با شکم پر پای صحبت سخنران بنشینند یا شروع به چرت زدن می کنند و یا مقداری کسل می شوند
بلکه بهتر و تاثیر گذارتر است دو ساعت بعد و قبل از غذا ، سخنرانی برگزار شود .
4- در اول سخنرانی بیان کردن اینکه به علت کمبود وقت نمی توانم توضیح زیادی بدهم
بیان این مورد یعنی ، زیر سوال بردن سخنرانی خود ، و این یکی از دلایل مهم عدم توجه مخاطبان می باشد
چرا که مخاطب از زمان و لحظات زندگی خود گذشته و در آن سخنرانی حضور پیدا کرده تا به موضوعی کامل ، گوش کند نه موضوعی نصفه نیمه
5- بیان کلیشه ای جملات
ًسخنران با بیان جملات به صورت کلیشه ای نمی تواند موضوع را به درستی به اطلاع مخاطبان برساند ، چرا که مخاطبان معناهای متفاوتی از آن جمله کلیشه ای دریافت می کنند قطعا این باعث می شود مخاطبان به صحبت های سخنران توجه نکنند و یا سر دز گم شوند که این جمله کلیشه ای چه معنایی می تواند داشته باشد .
6-  استفاده از واژه ، جملات فنی و پیچیده
استفاده از واژه ، جملات فنی و پیچیده شاید در دو دقیقه اول مخاطبان بگویند سخنران چقدر تخصص دارد و به اصطلاح عامیانه با کلاس است اما بعد از دو دقیقه به خاطر متوجه نشدن و عدم درک آن جملات فنی ، قطعاً دیگر به سخنان سخنران بی توجه می شوند چرا که به درستی ، نمی توانند معنا های  آن را درک کنند
سخنران حرفه ای باید در اینجا آن جملات فنی را بومی و ساده سازی کند تا بتواند به درستی ، آن را به مخاطبان بفهماند
7- یکسان بودن تن صدای مخاطب
اگر سخنران با تن صدای یکنواخت بخواهد صحبت کند قطعاً مخاطبان نمی دانند کدام نکته مهم می باشد ، همچنین نداشتن انرژی و هیجان در صدای سخنران می تواند توجه حضّار را کاهش دهد
در اینجا سخنران باید با تن صدای خود روی جملات مهم و کلیدی تاکید تا بتواند توجه مخاطبان را جلب کند
همه این ها مواردی بود که می تواند توجه مخاطبان را کاهش دهد و مرگ سخنران اتفاق بیفتد
         ========================================================================

چگونه توجه حضّار را به سخنرانی جلب کنیم؟

حال چه کار هایی را انجام دهیم که بتوانیم توجه مخاطبان را به خوبی ، به سخنرانی جلب کنیم 

1- سخنران چند روز قبل در محل سخنرانی حاضر شود و از نزدیک فضای آنجا را مشاهده و از لحاظ سیستم های گرمایشی و سرمایشی بررسی کند 
2- سر موقع حاضر شدن سخنران در محل سخنرانی 
3- به زمان برگزاری سخنرانی توجه کند ، حداقل دو ساعت قبل و بعداز صرف غذا 
4- قبل از سخنرانی بداند که مخاطبان در چه سطحی از علم قرار دارند که بتواند بر اساس درک حضار مطالب فنی را ساده سازی و بومی کند 
5- تن صدای خود را مدیریت و با صدای رسا ، در خور فضا صحبت کند 
6- بعداز بیان جملات کلیشه ای ، آن ها شرح دهد 
7- از مخاطبان سوال بپرسد و آن ها را در سخنرانی فعال کند 
8- با طنز به سخنرانی و مخاطبان انرژی ببخشد 
9- از فیلم های کوتاه در جهت درک بهتر موضوع ، و فضای یکنواخت سخنرانی ، کمک بگیرد 
         ========================================================================

نتیجه و جمع بندی 

همانگونه که دانستید:
چگونه توجه حضّار را به سخنرانی جلب کنید
در اول آموزش با ذکر داستانی واقعی ، توجه نمودید که چه عواملی باعث عدم توجه مخاطبان می شود و با چند مورد از آن ها آشنا شدید که شامل 
1- گرم بودن و یا سرد بودن محل سخنرانی
2- سر موقع حاضر نشدن سخنران در محل سخنرانی
3- توجه نکردن به مخاطبان ، آیا الان زمان صرف غذایی آن ها است یا نه
4- در اول سخنرانی بیان کردن اینکه به علت کمبود وقت ، نمی توانم توضیح زیادی ، بدهم
5- بیان کلیشه ای جملات
6-  استفاده از واژه ، جملات فنی و پیچیده
7- یکسان بودن تن صدای سخنران
همچنین دانستید که با چه مواردی می توان ، توجه مخاطبان را به سخنرانی جلب کرد 
         ========================================================================

دعوت به اقدام 

با توجه به اینکه دانستید :
چگونه توجه حضّار را به سخنرانی خود جلب کنید
از شما می خوام برای مدیریت سخنرانی و توجه مخاطبان ، این موارد را در نظر داشته باشید تا با نطقی زیبا توجه حضار را به سخنرانی جلب کنید 
[graphs] [graph title=”سخنرانی میزان رشد و پیشرفت” score=”65″ color=”#8224e3″ text_color=”#ffffff”] [/graphs]          ========================================================================

لطفاً برای دیدن آموزش و پرورش بعدی روی آن کلیک کنید


 
[news_box style=”2″ display=”category” title=”سخنرانی” category=”1615″ orderby=”random” show_more=”on”]          ========================================================================

                                        تعهد نامه

تصویر تعهد نامه
تصویر تعهد نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *